علی لاریجانی رئیس مجلس ایران شد
نوشته شده توسط : hgu33
علی لاریجانی

در رای گیری امروز علی لاریجانی ١٧٧ رای و رقیب او غلامعلی حداد عادل ٨٩ رای به دست آوردند

علی لاریجانی به مدت یک سال به سمت رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است.

روز سه شنبه، ٦ خرداد (١٦ ژوئن)، رای گیری برای انتخاب اعضای هیات رئیسه دایم نخستین سال دوره نهم مجلس برگزار شد و به گزارش سایت خبررسانی مجلس - خانه ملت - علی لاریجانی، نماینده قم و رئیس موقت مجلس، توانست بر غلامعلی حداد عادل، رقیب اصلی خود برای تصدی این سمت پیروز شود.

به گزارش خانه ملت، در رای گیری روز سه شنبه، علی لاریجانی رای ١٧٧ تن از نمایندگان و غلامعلی حداد عادل رای ٨٩ تن از آنان را به دست آوردند.

آقایان لاریجانی و حداد عادل هر دو از نمایندگان اصولگرا محسوب می شوند و در رای گیری برای انتخاب هیات رئیسه موقت مجلس که هفته گذشته برگزار شد، به ترتیب ١٧٣ و ١٠٠ رای به دست آورده بودند.

همچنین، محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی فرد به ترتیب با کسب ٢٣٢ و ١٧٩ رای به سمت نایب رئیسان اول و دوم انتخاب شدند و احمد سالک، دیگر نامزد تصدی این سمت، ٨٥ رای به دست آورد. در انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس، آقایان باهنر و ابوترابی فرد، که هر دو نمایندگان تهران هستند، با کسب ١٧٧ و ١٦٧ رای به سمت نایب رئیسان موقت انتخاب شده بودند.

در رای گیری روز سه شنبه، حسین سبحانی نیا، حسین فرهنگی، محمد دهقان، محمد صادقی، علیرضا منادی و جواد جهانگیر زاده به سمت دبیران (منشی ها) و شریف حسینی، عبدالرضا مصری و محمد آشوری نیز به سمت ناظران هیات رئیسه انتخاب شدند.

"محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی فرد به ترتیب با کسب ٢٣٢ و ١٧٩ رای به سمت نایب رئیسان اول و دوم انتخاب شدند و احمد سالک، دیگر نامزد تصدی این سمت، ٨٥ رای به دست آورد. در انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس، آقایان باهنر و ابوترابی فرد، که هر دو نمایندگان تهران هستند، با کسب ١٧٧ و ١٦٧ رای به سمت نایب رئیسان موقت انتخاب شده بودند"

دوره نهم مجلس شورای اسلامی هفته گذشته گشایش یافت و مطابق آئین نامه داخلی، تا زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه دایم مجلس، انتخابات هیات رئیسه موقت برگزار شد. اما انتخابات هیات رئیسه دایم به دلیل مسایلی که بر سر تایید اعتبارنامه نمایندگان منتخب روی داد تا روز سه شنبه - امروز - عملی نشد.

در آغاز جلسه علنی روز سه شنبه نیز احمد توکلی، نماینده تهران، گفت که نمایندگانی که اعتبارنامه آنان تایید نشده نمی توانند نامزد عضویت در هیات رئیسه شوند زیرا این افراد حق رای ندارند.

آقای توکلی افزود: "متاسفانه یک منتخب در واکنش به اعتراضی که روی اعتبانامه اش شد، به شعبه ششم مراجعه کرد و روی اعتبارنامه عده ای از منتخبان حوزه انتخابیه تهران اعتراض گذاشت که این کار درستی نبود". وی خواستار آن شد تا هیات رئیس موقت تا اعلام نظر شعبه ششم اعلام تنفس کند.

مشکل تصویب اعتبارنامه

آقای لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت که هیات رئیسه موقت تا زمان تایید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان مجلس اداره جلسات را برعهده دارد و به محض رسیدن به این حد نصاب، باید انتخابات برای تعیین هیات رئیس دایم برگزار شود. او افزود که اعتبارنامه بیش از پنج ششم نمایندگان منتخب تصویب شده و در نتیجه، انتخابات هیات رئیسه باید امروز برگزار شود.

در ایران، صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس قبل از نامزدی باید مورد تایید وزارت کشور و تایید استصوابی شورای نگهبان قرار گیرد. با اعلام نتیجه رای گیری هم، آغاز دوره نمایندگی افراد منتخب مردم مستلزم تایید نتیجه رای گیری توسط شورای نگهبان و تصویب اعتبارنامه آنان توسط سایر نمایندگان است.

محمدرضا باهنر و ابوترابی فرد

هر دو برنده انتخابات نایب رئیسان مجلس از نمایندگان تهران هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از آغاز رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان مجلس نهم، فاطمه آلیا، نماینده منتخب تهران، نسبت به اعتبارنامه غلامرضا کاتب، منتخب گرمسار که رقیب پروین احمدی نژاد، خواهر رئیس جمهوری بود، اعتراض کرد و در مقابل، آقای کاتب نیز اعتبارنامه تمامی سی منتخب تهران را مورد اعتراض قرار داد.

همچنین علی ایرانپور، نماینده مبارکه که اعتبار نامه او مورد اعتراض قرار گرفته بود، نسبت به اعتبارنامه بیست و دو تن از نمایندگان اعتراض کرد و در نتیجه، اعتبارنامه آنان برای رسیدگی به شعبه مربوطه ارجاع شد.

از آنجا که برخی از این افراد از جمله نامزدهای اصلی انتخابات هیات رئیسه بودند، ظاهرا هیات رئیس موقت کوشیده بود تا معترضان را به پس گرفتن اعتراضشان قانع کند و در روز سه شنبه نیز، به منظور دریافت نظر شعبه ششم به مدت نیم ساعت اعلام تنفس شد و ظاهرا با اعلام تصویب صلاحیت نامزدهای تهران، رای گیری برای انتخاب هیات رئیسه انجام گرفت.

به گزارش خانه ملت، در جلسه روز سه شنبه، پیشنهادهایی برای اصلاح آئین ناامه داخلی مجلس جهت جلوگیری از تکرار این وضعیت مطرح شد.

در عین حال، عزیز اکبریان، نماینده کرج، ضمن انتقاد ضمنی از اقدامات تلافی جویانه نمایندگان در مورد تایید اعتبارنامه ها، ناخرسندی برخی نمایندگان را موجه ندانست و گفت: "برخی نمایندگان تهران که سوابق بیشتری دارند در هر موضوعی ورود می کنند و این شائبه به وجود می آید که در هر بحثی باید نظر آنها اعمال شود حال آن که چنین تعبیری درست نیست."

خانه ملت افزوده است که بهروز نعمتی، یکی دیگر از نمایندگان، با تاکید براینکه انتقاد حق نماینده است، گفت: "نمایندگان تهران که به اعتراض یک نماینده گله دارند خودشان کاری نکنند که این اتفاق بیفتد."

به گزارش خانه ملت، مراسم تحلیف اعضای هیات رئیسه جدید امروز صبح برگزار شده است.





:: برچسب‌ها: ایتالیا , بریتانیا , مرخصی ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: